Rundvandring längs Brösarps backar

Denna rundvandring i sydöstra Skåne bjuder på vackra vyer från Brösarps norra backar, vilsamma partier genom lövskog, och nära kontakt med sprittande vattendrag.

Foto: Mickael Tannus

Var? Brösarp-Vantalängan-Brösarp (via Backaleden). Längd: 10 km. Svårighet: Medel

Vandringen går på Skåneledens delled SL 4, Österlenleden samt den lokala vandringsslingan Backaleden i Sydöstra Skåne.

Ta dig med buss till hållplats Brösarp Torparebron, förslagsvis med regionbuss SkåneExpressen 3 eller 4. Om du kommer söderifrån, korsar du sedan försiktigt landsväg 19 och går i nordvästlig riktning mot den stora parkeringsplatsen. Skåneleden delar sig här åt två håll men när du befinner dig längst in på bilparkeringen ska du följa markeringarna mot väster.

När du kommit ut på leden passerar du en skogsdunge, korsar vägen mot Norra Björstorp och klättrar över en stätta innan du närmar dig Brösarps norra backar. Nu ser du ut över Brösarps samhälle i söder och backarna i norr.

Vandringen över det kulliga och sandiga hedlandskapet är en njutning om än med ganska höga stigningar här och var. Backarna korsas av djurstigar, sommartid betar boskap här och du kan känna doften av blommor som sandnejlika, mandelblom och backtimjan. Brösarps backar ingår i naturreservatet Verkeåns dalgång, du rör dig delvis nära den porlande Verkeån och korsar små bäckar här och var.

Platsen med de böljande backarna användes som kuliss till en scen ur en av Sveriges kändaste barnfilmer "Bröderna Lejonhjärta" från 1977 skriven av Astrid Lindgren. Platsen avbildade då ”Nangijala”, som beskrivs som himmelriket i filmen och filmsekvensen föreställde den onda draken Katla som satte backarna i brand.

När du lämnat Brösarps norra backar övergår leden i en grusvägsvandring tills du efter en vägövergång närmar dig lägerplats Vantalängan. Du går förbi en parkeringsplats innan du kommer fram till vindskydden och raststugan - en gammal lada från 1800-talet.

Det är gott om tältutrymme på den vidsträckta platsen vid ladan och här finns flera grillar. Vatten finns normalt vattenpumpen men du bör koka det innan du dricker det.

Efter Vantalängan går du in i skogen när du passerat vattenpumpen, du lämnar då Skåneledens orange markeringar och svänger söderut mot den grönmarkerade lokala vandringsslingan Backaleden. Du passerar bron över den svallande Verkeån, var uppmärksam här - gå mot öster (vänster) och Brösarp och inte mot sydväst och Hallamölla. Nu vandrar du genom öppen lövskog och förbi ett fält innan leden börjar gå uppåt.

En liten bit går du på skogsväg förbi stora gamla mossbeklädda lövträd och sommarstugor innan du passerar Linget - en festplats från 1950-talet med skjutbana och fotbollsplan som drevs fram till 1975. Nöjesplatsen var till en början mycket enkel, de nöjeslystna dansade direkt på gräset och spelemannen stod under ett tygstycke invid en stor ek.

Efter att du korsat Brunnsviksbäcken lämnar du grusvägen och vänder söderut in i skogen. Du går förbi höga bokträd med mossbelupna rötter i ett spännande, kuperat och rofyllt landskap. Leden följer den glatt porlande bäcken, du passerar en rastplats och ett mindre stenblock innan du kommer framtill den naturliga vattenkällan vid Tockabjär.

Tockabjär är en kallvattenkälla med grundvattenutflöde. Ta en paus och utforska platsen - själva källsprånget ligger en bit upp i terrängen efter att du gått över en liten spång.

Efter källan går leden tätt intill Brunnsviksbäcken en bit och det gäller att vandra lite försiktigt, speciellt om det är blött ute. Efter en stund övergår vandringen till skogsväg och du passerar ett kalhygge. Nu närmar du dig åter landsväg 19, korsa den (håll dig gärna nere i dikeskanten under passagen längs med väg 19 då trafiken kan vara intensiv) och vik sedan av in på Brunnsviksvägen. Nu är du snart i det lilla samhället Brösarp med allt vad byn erbjuder. Härifrån kan du ta dig ner till Brösarps bussterminal och drar dig tillbaka hemåt.