Må bra i naturen

Photo: Mickael Tannus

Det finns många hälsoeffekter av att komma nära naturen. Både kroppen och knoppen mår bra av att vara ute i skogen.

Studier visar att vi människor sitter ner i snitt 7-8 timmar varje dag, något som i längden kan påverka alltifrån kondition till blodcirkulation. Forskning visar också på att vi stressar mer och sover mindre ju mer uppkopplade vi är på digitala medier. Så vad ska man göra? 

Allt pekar på att vi mår bra av friluftsliv. Så här säger Folkhälsomyndigheten:

Att vara ute i naturen kan till exempel medföra minskad stress, stärka kognitiv förmåga, förbättra psykisk hälsa, främja fysisk aktivitet och underlätta social interaktion. Vissa forskare menar till och med att vi skulle bli lyckligare och känna större livskraft om vi fick en starkare koppling till naturen.

I vår stressade vardag kan det kännas svårt att hitta tid över för att ta hand om oss själva, men det finns faktiskt en undersökning som visar på att vi börjar varva ner efter bara 15 minuter i den friska luften. Deltagarna i undersökningen hävdade dessutom att de redan kände sig mer lyckliga och kreativa efter den korta stunden.

Så börja med att ge dig själv en kvart i naturen - det förtjänar du! Skånes vandrings- och cykelleder väntar på dig.

Källor:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/friluftsliv/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5556165

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494413000959